‘My fellow Americans, ask not what your country can do for you — ask what can you do for your country.’
‘Mijn mede-Amerikanen: vraag niet wat uw land voor u kan doen, maar vraag wat u voor uw land kunt doen’.
Dit zijn beroemd geworden woorden uit de inaugurele rede die John F. Kennedy op 29 januari 1961 hield. Volgens sommige onderzoekers is de quote niet van John F. Kennedy zelf maar een variant op een uitspraak die het hoofd van de school waar John F Kennedy in zijn jeugd op zat veelvuldig gebruikte. ‘Ask not ….’zo begon veelvuldig de wijze raad van de schoolmeester volgens sommige bronnen. Hoe het ook zij, de les van deze beroemd geworden uitspraak is er niet minder waardevol om.
Het heeft te maken met zaken vanuit een compleet andere invalshoek te bekijken. En zoals klaarblijkelijk het hoofd van de school waar John F. Kennedy op zat wilde dat leerlingen op de school anders zouden gaan denken, zo heeft John F. Kennedy de wens geuit dat alle burgers van een land als Amerika anders zouden gaan denken.
In elke sociale omgeving: van een gezin, een school, een sportvereniging, een geloofsgemeenschap tot aan een bedrijf, een stad of een compleet land maakt iemands kijk op “krijgen versus geven”, “wat moeten anderen voor mij doen versus wat kan ik voor anderen doen” een wereld van verschil.
Het is helder dat de gedachte “wat kan mijn land, mijn bedrijf, mijn …… voor mij doen” velerlei wensen met zich meebrengt. En die wensen kunnen snel veranderen in eisen, in bijna per definitie verkeerde verwachtingen. Die op hun beurt weer teleurstelling, frustratie en vervolgens bitterheid met zich meebrengen. Dat dit leidt tot verstoorde verhoudingen, zand in de machine van een goedlopende sociale omgeving is navenant.
Dat het beginnen met die andere mindset – “wat kan ik doen voor de sociale omgeving waarbinnen ik me beweeg” – interessant en verrassend is laat zich raden. Net even iets pro-actiever nadenken over hoe het beter en plezieriger en efficiënter kan. Net even iets meer doen dan verwacht wordt. Richting het gezin of het bedrijf waar ik deel van uit maak, als buurtbewoner, als …….: talloze mogelijkheden om zowel voor jezelf als ook voor anderen het leven plezieriger en verrassender te maken.
Dan is het wel heel belangrijk om voor onszelf ook echt het 2e deel van deze beroemde uitspraak toe te passen :”ask what can you do – stel jezelf nu eens de vraag wat jij kunt doen”